BANDEN

bandenWe krijgen vaak vragen over welke banden geschikt zijn voor op de baan. Ook zien we vaak renners die banden op een fiets hebben liggen die minder geschikt zijn en een groter gevaar vormen op ongelukken door wegglijden.

Kom je met je eigen fiets zorg voor goede banden. Dit is veilig voor jouw en je mederijders en voorkomt dat je als nog een fiets moet huren. Als je naar een training komt met banden die de trainer gevaarlijk acht, kun je niet rijden. Huur voor die training dan een fiets en kom de volgende keer met nieuwe banden.

“Je kan met elke band op de baan rijden als je maar snel genoeg gaat. In de trainingen rijden we soms ook langzaam en dan wil je niet wegglijden of niet meekunnen doen op een veilige manier aan de oefening.”

De beste draadbanden voor op de baan in Amsterdam zijn soepele banden met relatief zacht rubber en een diamant profiel. Banden met een grof profiel zijn niet geschikt.
Er zijn tegenwoordig goede banden op de markt, dus geen reden om zelf of anderen risico te laten lopen.
Draadbanden zijn tegenwoordig zeer geschikt voor de baan en hebben als grote voordeel dat ze betaalbaar zijn en als je een reserve binnenband in je tas hebt je zo weer aan het rijden bent. Neem als je een eigen fiets hebt dus wel een binnenbandje mee, bandenwippers, wielsleutel #15 en een inbusset is ook nooit weg.

Draadbanden pomp je over het algemeen op tot 8 bar. Op de zijkant van de band staat wat de band maximaal aan kan máár houdt ook rekening met wat de velg kan hebben.
Vervang je buiten én binnen banden preventief 1x per jaar als je veel rijdt en elke 2 jaar als je minder vaak rijdt. Wacht op de baan niet tot je lek rijdt.

Kies je voor tubes dan ben je best veel geld kwijt, heb je een setje reserve wielen nodig (want wat ga je doen als je lek hebt?) en ze goed bevestigen mét lijm is een klusje voor de vakman.
Zitten je tubes niet goed vast dan mag je er ook niet mee rijden.

Geschikte en goed bevonden draadbanden voor Amsterdam:
Vittoria Pista Control G+ 23mm
Veloflex Corsa 23mm

Smalle banden geven minder grip, dus minimaal 23mm monteren. 25mm mag maar dat moet wel in je baanframe passen. Als je band aanloopt of bijna aanloopt is dat natuurlijk ook gevaarlijk.

Nieuwe banden moet je heel goed schoonmaken voor gebruik! Ze komen vaak met een venijnig laagje siliconen uit de mal en dat is glad. Maak nieuwe banden goed schoon met schuurpapier en azijn. Hoor je ze piepen als je het beton op draait dan zijn ze niet goed schoon en dus glad.
Vaak gaan ze er lastig om, dat is fijn als je lek hebt want dan loopt je band niet van je velg, maar een foutje met monteren is snel gemaakt. Leg ze er rustig en secuur om en pomp ze iets harder op en zet ze naast je bed. Slaap je die nacht goed door dan heb je het goed gedaan.

Voor tubes geldt het zelfde: soepele banden met relatief zacht rubber en een diamant profiel.
Goede tubes zijn de Vittoria Pista Control G+ en .
De Veloflex criterium of de Dugast met diamantprofiel zijn ook okay.
De Veloflex heeft wel als nadeel dat het profiel vrij grof is en weinig druk kan hebben. Dat is toch jammer op je dure aero-wielen. Je wilt minimaal 10 bar druk voeren op je tubes op de baan.
De Dugast heeft veel grip maar zijn niet allemaal even recht en rond (handgemaakt), dus goed checken of je wel een goed exemplaar te pakken hebt.

De Continental Sonderklasse was fantastisch, de oude versie althans, sinds de update hebben wij er zeer slechte ervaringen mee en zijn die absoluut niet welkom!

Het is best lastig om aan goede draadbanden en baantubes te komen.  Gelukkig heeft Vittoria nu een nieuwe lijn (pista G+) baan banden en tubes op de markt gebracht die erg goed en betrouwbaar zijn. Deze zitten ook op de huurfietsen van de firma Balk.

Zorg er voor dat je tubes goed gekit zijn (met lijm!!!) door een ervaren mechanieker.
De vuistregel is dat slicks niet geschikt zijn en dat een bredere band meer grip heeft. Zorg dat de band minimaal 23mm is.

Neem voor meer vragen over banden en materiaal contact op met de trainer.