BANDEN

We krijgen vaak vragen over welke banden geschikt zijn voor op de baan. Ook zien we vaak renners die banden op een fiets hebben liggen die minder geschikt zijn en een groter gevaar vormen op ongelukken door wegglijden.

Kom je met je eigen baanfiets zorg voor goede banden. Dit is veilig voor jou en de andere renners en voorkomt dat je alsnog een fiets moet huren. Als je naar een training komt met banden die de trainer gevaarlijk acht, kun je er niet mee rijden. Huur voor die training dan een fiets en kom de volgende keer met de juiste banden.

“Je kan met elke band op de baan rijden als je maar snel genoeg gaat. In de trainingen rijden we soms ook langzaam en dan wil je niet wegglijden of niet meekunnen doen op een veilige manier aan de oefening.”

Baanwielrennen is een kleine sport binnen de wielermarkt en er zijn weinig geschikte banden op de markt. Fabrikanten maken geen banden geschikt voor de baan of deze zijn heel specialistisch en erg duur.
Vittoria is op dit moment de enige die een betaalbare goede PISTA lijn heeft. Veloflex had een goede variant maar die wordt helaas niet meer gemaakt.
We testen regelmatig mogelijke alternatieven maar dat heeft nog geen positief resultaat opgeleverd, wel glijpartijen en teleurstellingen.

Op de baan kan je met tubes of draadbanden rijden. Draadbanden (vouwband, band met losse binnenband, clinchers) is voor te trainen al jaren gangbaar en steeds meer zien we op het hoogste niveau ook de transitie naar dit type band.

Draadbanden pomp je op tot 8 bar. Op de zijkant van de band staat wat de band maximaal aan kan máár houdt ook rekening met wat de velg kan hebben.
Vervang je buiten én Butyl binnen banden preventief 1x per jaar als je veel rijdt en elke 2 jaar als je minder vaak rijdt. Wacht op de baan niet tot je lek rijdt.

Neem als je een eigen fiets hebt een reserve binnenband mee, bandenwippers, wielsleutel #15 en een inbussleutelset is ook nooit weg.

Kies je voor tubes dan ben je best veel geld kwijt, heb je een setje reserve wielen nodig (want wat ga je doen als je lek hebt?) en ze goed bevestigen mét lijm is een klusje voor de vakman. Daarnaast is het aanbevolen je tubes elk jaar opnieuw te plakken.
Zitten je tubes niet goed vast dan mag je er ook niet mee rijden.
Er zijn weinig fietsenmakers die nog goed tubes kunnen plakken en daarom is trainer Carolien in dat gat gesprongen. Bij haar kan je terecht voor onderhoud en geplak.
Echter is een goed setje draadwielen met een flipflop naaf veel prettiger in het gebruik en qua kosten.

Nieuwe banden moet je goed schoonmaken voor gebruik! Maak nieuwe banden schoon door het loopvlak goed af te wrijven met een doek met azijn. Hoor je ze piepen als je het beton op draait dan zijn ze niet goed schoon en dus glad.

Vaak gaan de draadbanden lastig om de velg, dat is fijn als je lek hebt want dan loopt je band niet van je velg, maar een foutje met monteren is wel snel gemaakt. Leg ze er rustig en secuur om en pomp ze iets harder op en zet ze naast je bed. Slaap je die nacht goed door dan heb je het goed gedaan.

 

Geschikte en goed bevonden banden voor Amsterdam:

Vittoria Pista van tenminste 23mm breed.
De Control versie is geschikter om mee te trainingen, ze gaan langer mee en zijn minder kwetsbaar.
Gebruik de Speed versie (of hoger) alleen voor je wedstrijdwielen, deze banden zijn niet geschikt voor veel kilometers en kwetsbaar.
Het profiel van de Control hoort in principe aan de rechterkant van de fiets, maar als je een flipflop naaf gebruikt merk je het verschil niet en geeft het geen problemen.
Gebruik een Butyl (zwarte) binnenband in een normale zwaarte. Extra dunne banden of latex zijn kwetsbaarder en hebben voor trainingen geen meerwaarde.

Neem bij vragen over banden en materiaal contact op met de trainer.