BANDEN

bandenWe krijgen vaak vragen over welke banden geschikt zijn voor op de baan. Ook zien we vaak renners die banden op een fiets hebben liggen die minder geschikt zijn en een groter gevaar vormen op ongelukken door wegglijden.
Als je naar een training komt met banden die de trainer gevaarlijk acht kun je niet rijden. Huur voor die training dan een fiets en kom de volgende keer met nieuwe banden.

“Je kan met elke band op de baan rijden als je maar snel genoeg gaat. In de trainingen rijden we soms ook langzaam en dan wil je niet wegglijden of niet meekunnen doen op een veilige manier aan de oefening.”

De beste draadbanden voor op de baan in Amsterdam zijn soepele banden met relatief zacht rubber en een diamant profiel. Banden met een grof profiel zijn niet geschikt.
Er zijn tegenwoordig goede banden op de markt, dus geen reden om zelf of anderen risico te laten lopen.
Draadbanden zijn tegenwoordig zeer geschikt voor de baan en hebben als grote voordeel dat ze betaalbaar zijn en als je een reserve binnenband in je tas hebt je zo weer aan het rijden bent.
Kies je voor tubes dan ben je best veel geld kwijt, heb je een setje reserve wielen nodig (want wat ga je doen als je lek hebt?) en ze goed bevestigen mét lijm is een klusje voor de vakman.

Geschikte en goed bevonden draadbanden voor Amsterdam:
Vittoria Pista Control G+ 23mm
Veloflex Corsa 23mm

Smalle banden geven minder grip, dus minimaal 23mm monteren.

Nieuwe banden moet je heel goed schoonmaken voor gebruik! Ze komen vaak met een venijnig laagje siliconen uit de mal en dat is glad. Maak nieuwe banden goed schoon met schuurpapier en azijn. Hoor je ze piepen als je het beton op draait dan zijn ze niet goed schoon en dus glad.

Kom je met je eigen fiets zorg voor goede banden. Dit is veilig voor jouw en je mederijders en voorkomt dat je als nog een fiets moet huren.
Vervang je buiten én binnen banden 1x per jaar als je veel rijdt en elke 2 jaar als je minder vaak rijdt.

Voor tubes geldt het zelfde: soepele banden met relatief zacht rubber en een diamant profiel.
Goede tubes zijn de Vittoria Pista Control G+ en de Veloflex criterium.
De Vittoria pista evo CS (diamantprofiel), de Swalbe TT of de Dugast met diamantprofiel zijn ook okay.
De Dugast heeft veel grip maar zijn niet allemaal even recht en rond (handgemaakt), dus goed checken of je wel een goed exemplaar te pakken hebt.

De Continental Sonderklasse was fantastisch, de oude versie althans, sinds de update hebben wij er zeer slechte ervaringen mee en zijn die absoluut niet welkom!

Het is best lastig om aan goede baantubes te komen.  Gelukkig heeft Vittoria nu een nieuwe lijn baan banden en tubes op de markt gebracht die erg goed en betrouwbaar zijn. Deze zitten ook op de huurfietsen van de firma Balk. De Veloflex die erg goed is in de draadversie is nu ook op de markt als tubeversie als Criterium en een hele goede veilige en duurzame optie.

Zorg er voor dat je tubes goed gekit zijn (met lijm!!!) door een ervaren mechanieker.
De vuistregel is dat slicks niet geschikt zijn en dat een bredere band meer grip heeft. Zorg dat de band minimaal 23mm is.

Neem voor meer vragen over banden en materiaal contact op met de trainer.